Onderzoek
Beoordeling boekhoudpakket Tellow van de Rabobank
Plaatsingsdatum | 24-11-2017 |
Berichtdatum | November 2017 |
Door Sander Nederhof, ASU Advies & Administratie Als boekhouder / adviseur ben ik nieuwsgierig naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van boekhoudprogramma’s, zodat je de klanten optimaal kan blijven bedienen naar de wensen die ze hebben. Sinds halverwege dit jaar maakt de Rabobank reclame voor de hun boekhoudapplicatie Tellow. Dit pakken ze groot aan door meerdere reclamecampagnes op de radio en veel info in hun eigen blad. Voor mij, zo richting het einde van het jaar, een mooie gelegenheid om dit te bekijken zodat eventuele klanten in het nieuwe jaar kunnen starten. Na wat onderzoek te hebben gedaan blijken er de volgende onderdelen te zijn:
De website van Tellow ziet er veel belovend uit. Deze is duidelijk en strak ingericht. Het is te zien dat hier veel tijd in gestoken is om deze goed neer te zetten. Enige nadeel is dat deze vrij traag lijkt te werken. Verder zijn op de website een aantal filmpjes te vinden over de werking van Tellow. Ook kan er een demo opgestart worden. Dit is voor mensen die graag een beter idee willen hebben een fijn pluspunt. Zowel de demo voor de web als de app geven een goed beeld van het programma. Ik heb daarom, in overleg met een klant een account aangevraagd met zijn bankrekeningnummer. Hij gaat de appversie beoordelen en ik beoordeel de webversie. Procedure aanmelding: Webapplicatie verwerken bonnen / facturen: In het transactieoverzicht staan allemaal rode bollen. Erg confronterend om te zien hoeveel je nog moet doen als je terug gaat in het jaar. Dan door naar de optie upload bon. Deze functie zie ik op meerdere plekken terugkomen in de webversie wat erg prettig is. Hiermee voorkom je dat je als gebruiker elke keer naar een ander scherm moet om je bonnen te verwerken. Ik begin met een aantal inkoopfacturen. Je kan meerdere bestanden in 1x aanleveren, Tellow vraagt dan om, per factuur deze te koppelen aan de transactie. Helaas lukt het niet om bij een verzamelbetaling meerdere facturen te koppelen, want na het koppelen van een bon aan een transactie verdwijnt deze in de lijst met transacties. Navraag leert dat Tellow ziet dat er een bestand aan gekoppeld is, gedurende die tijd dat het bestand in behandeling is, kan er geen ander bestand aan gekoppeld worden. In het transactieoverzicht zie je nu naast een heleboel rode bollen een aantal oranje bollen verschijnen. Nadat je de bon hebt gekoppeld is een beetje onduidelijk wat er gebeurd. Wat extra info over de verwerking zou prettig zijn. Nu is het afwachten hoe de verwerking gaat. Op dezelfde manier upload ik een aantal verkoopfacturen die ik ook alvast koppel aan de ontvangen transacties. Wat mij opvalt is dat je nu zelf de facturen aan het koppelen bent met de transacties. Hiermee maak je het voor Tellow makkelijk, want als ik een aantal bonnen niet koppel aan een transactie worden deze niet alsnog gekoppeld nadat ze verwerkt zijn. Navraag leert dat ze de transacties inladen vanaf de datum die je opgeeft als startdatum en dat die transacties niet nogmaals nagelopen worden of er een factuur/bon is die erbij hoort. Dit is een gemiste kans, waarna ik van de support krijg te horen dat ze dit in het komende jaar als speerpunt hebben om het koppelen van transacties en facturen/bonnen te verbeteren. Na een dag wachten zijn de aangeleverde bestanden verwerkt door Tellow. In het transactie overzicht staan nu voor een aantal transacties geen bolletje meer. Ze gebruiken dus een stoplichtsysteem, zonder het groene bolletje te gebruiken. Het zorgt er wel voor dat het overzichtelijk blijft en niet te druk wordt doordat er teveel kleuren in je scherm staan. Ik ben benieuwd naar de boekingen die gemaakt zijn. Het is dat ik het in de demo heb gezien, anders had ik niet geweten dat er een kopje boekhouden is. Deze kan ik niet zo snel vinden. Door nogmaals de demo te bekijken kan ik vinden dat je via instellingen een gebruiker kan uitnodigen die de boekhoudrol krijgt. Als ik het voor mezelf wil doen, krijg ik een foutmelding. Hier zal een bug achter zitten waardoor het niet werkt. Via de schermen boekhouden krijgt ik als adviseur extra inzicht in de boekingen die gemaakt zijn. Ook is er voor mij de mogelijkheid om deze aan te passen naar een andere rekening. De keuzes hierin zijn wel vrij beperkt. De boekingen die zijn teruggekomen zijn gelukkig ook allemaal goed. De juiste BTW codes zijn gebruikt, ook voor de inkoop binnen de EU en wat prettig om te zien is, is dat er een BTW boeking aan vasthangt. Aanmaken verkoopfacturen: Het adresboek ziet er strak uit, maar kan zeker nog verbeterd worden. Want maak je nu een relatie aan of een contact en aan wie stuur je de factuur dan? Je kan veel info op de factuur vermelden, het lijkt alsof Tellow verwacht dat je dit standaard moet invullen, ondanks het sterretje, waardoor je het idee hebt niet klaar te zijn. Ook missen vaste facturen, terugkomende artikelen of bijvoorbeeld de vorige factuur kopieren. Ik kon ook niet vinden dat ik een creditfactuur kan maken. Ik kan wel een factuur geheel crediteren, maar een aparte credit kreeg ik niet voor elkaar. De feature incl. of excl. BTW berekenen is ook leuk om te zien. BTW aangifte: Jammer is dat er wel een ICL bedrag wordt weergegeven, maar dat je niet kan zien welke bedrijven en bedragen je dan moet aangeven. Hier zit nog een verbeterpunt. Na vastleggen kan je de aangifte niet meer aanpassen. Hoe ze dan omgaan met BTW aangiftes die afwijken blijft een vraag die even open blijft staan. Rapportages: Jammer is dat er nog niet de mogelijkheid is om gegevens uit het systeem te krijgen in de vorm van een PDF, Excel of ander format. Boekhouden: Wat nog wel ontbreekt is de optie om het jaar af te sluiten en daarmee periodes te sluiten. De support, wat trouwens vriendelijke dames zijn, geeft hierop antwoord dat deze in december beschikbaar is. Kosten: Ik vind de prijs concurrerend in vergelijking met de andere kleinere partijen in de markt, zeker voor hetgene wat je ervoor terugkrijgt. Eindconclusie: Mijn klant was zeer te spreken over de app. Het valt hem op dat hij het doen van de administratie eerst als iets vervelend beschouwde inmiddels bijna leuk vindt. Het kost hem minder tijd, omdat gedurende de dag gelijk gevraagd wordt om een bonnetje en hij niet aan het einde van de maand / kwartaal alles voor mij bij elkaar aan het zoeken is of vragen te krijgen waar een bepaalde bon of uitgave voor is geweest. Gezien een eerdere review en mijn beoordeling blijkt wel dat Tellow in korte tijd grote stappen vooruit heeft gezet. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen van komend jaar. November 2017 Oproep testen boekhoud- en andere standaard software Wie weet prijkt dan straks ook uw ervaring op deze website. |
Categorie(n) | Branche > Accountantskantoren, ZZP'ers en klein MKB, Soort > Boekhoudsoftware |
Bronvermelding | Sander Nederhof, ASU Advies & Adm. Test Tellow |
Internet URL | Sander Nederhof, ASU Advies & Adm. Test Tellow |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Woensdag 29 mei 2024
Seminar software voor externe- en interne rapportage, BI en (liquiditeit)planning
Financials en andere geïnteresseerden die geïnformeerd willen worden over de laatste stand van zaken en aanbod op het gebied van software voor rapportages, BI, (liquiditeits)planning en de invloed van AI.
Meer informatie.