Softwarepakketten.nl

Software nieuws

eHerkenning als een (1) inlogmiddel voor ondernemers

Plaatsingsdatum 11-07-2017
Berichtdatum Juni 2017

Ondernemers hebben straks nog maar één inlogmiddel nodig om zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister te regelen. Op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken, hebben de Belastingdienst, UWV, de RDW, de Kamer van Koophandel (KvK), Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Gemeente Den Haag en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) hierover afspraken.

Bedrijven kunnen vanaf oktober 2017 en 2018 gefaseerd gebruik gaan maken van het inlogsysteem eHerkenning voor het wijzigen van zakelijke gegevens zoals de aangifte omzetbelasting. Bestaande zakelijke inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft.

Eén inlogmiddel
Op dit moment hebben overheidsorganisaties het identificeren van zakelijke transacties nog op verschillende manieren geregeld. Ondernemers moeten dan telkens inloggen met een aparte gebruikersnaam en wachtwoord. Voor zakelijke transacties met de overheid worden deze inlogmiddelen op termijn vervangen door eHerkenning, waarbij een sms als extra verificatie vereist is. Ondernemers besparen daarmee kosten. Bijvoorbeeld, omdat ze minder vaak een bezoek hoeven te brengen aan een overheidsloket of omdat de ondertekening van veel documenten straks digitaal kan in plaats van fysiek. Dat scheelt bovendien reistijd of koerierskosten.

Omzetbelasting en Handelsregister
eHerkenning wordt door de overheid al langer als identificatiemiddel gebruikt. Zo gebruikt bijvoorbeeld de Dienst Justis de online sleutel al voor het uitgeven van Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG). Door de aangekondigde grootschalige toepassing krijgen nagenoeg alle bedrijven te maken met eHerkenning. Ondernemers gebruiken de digitale sleutel straks onder andere voor de aangifte omzetbelasting (Belastingdienst), voor het doorgeven van bedrijfswijzigingen in de registratie in het Handelsregister (KvK), het op bedrijfsnaam zetten van een voertuig bij de RDW of het indienen van ontslagaanvragen en verzuimmeldingen bij UWV.

De nieuwe online identificatie kost ondernemers jaarlijks niet meer dan enkele tientjes, afhankelijk van de leverancier. Betalen voor een digitale sleutel is niet nieuw, denk bijvoorbeeld aan de kosten die elke burger maakt voor een identiteitskaart of paspoort.

Oorspronkelijk bericht...

Categorie(n) Soort > ICT Beheer authenticatie en autorisatie
Bronvermelding Ministerie van Economische Zaken

Terug

Gerelateerde berichten

Advies aan medeoverheden voor Simplerinvoicing als kanaalkeuze voor e-factureren [05-07-2016]

Heemskerk: één elektronische brievenbus voor facturen [09-12-2009]

Heemskerk en banken maken afspraken over gebruik standaarden [13-11-2009]


13 december 2017
Seminar: elektronisch factureren in de praktijk
Aan de orde komt: overview elektronisch factureren, Europese standaard EN 16931, SCOBDO.eu: automatische conversie, elektronisch factureren en de originele factuur, elektronisch factureren en de overheid, elektronisch factureren internationaal met o.a. VAT compliance verplichtingen, PEPPOL netwerk, elektronisch factureren in de praktijk, robotic accounting en machine learning en elektronisch factureren en factuurscenario's.
Meer info en aanmelden...


CreAim

Informer software

KING

Timewriter

MUIS Software


Onerzoeksbureau GBNED