Softwarepakketten.nl

Bijdrage van Bloggers (blogs)

Hoe selecteert u de juiste boekhoudsoftware voor uw bedrijf?

Plaatsingsdatum 19-02-2017
Berichtdatum Februari 2017

Blog door Kerridge Commercial Systems

Het beheren van uw financiële administratie is niet altijd een eenvoudige taak, vooral niet omdat u zeker moet zijn dat alle cijfers onder de streep kloppen. Dit klinkt heel erg logisch, maar een incorrecte rapportage kan het verschil maken dus een winst of verlies uitkomst.
Daarom is het essentieel dat u een systeem kiest dat goed werkt voor uw bedrijf.

Wij hebben 6 tips op een rijtje gezet die u helpen bij het selecteren van de juiste boekhoud software voor uw bedrijf.

1. Praat met uw accountant en medewerkers
Of u nu één accountant heeft of een heel team, het is belangrijk dat u ze vraagt welke sleutelelementen zij naar op zoek zijn binnen accounting software. Dit is omdat zij:

  • De ins en outs kennen van uw financiële processen
  • Weten welke functionaliteiten vereist zijn
  • Belangrijk zijn tijdens de setup procedure
  • Persoonlijke aanbevelingen kunnen geven over welke software te gebruiken
    Als uw boekhouder blij is met de software, zal de integratie absoluut soepeler verlopen.

2. Stel een budget vast
Hoewel het gebruiksgemak en de functionaliteit twee cruciale aandachtspunten zijn bij het investeren in boekhoudsoftware, het kostenplaatje is ook een belangrijke factor om te overwegen. Bij het opstellen van het budget moet u naast de aanschaf van de software zelf ook rekening houden met de volgende kosten:

  • Installeren van de software
  • Onderhoud van de software
  • Initiële en gecontinueerde training
  • Upgraden van uw huidige hardware

3. Overweeg het gebruik van ERP software
Gebruikt u een stukje software voor uw boekhouding en andere software voor andere aspecten van uw bedrijf? Als dit het geval is, kan het zijn dat u het uzelf moeilijker maakt dan nodig is. Een volledig geïntegreerd ERP-systeem kan helpen gegevens over te brengen van meerdere bedrijfsfuncties naar één centrale plaats, zodat u een volledig overzicht van uw bedrijf heeft. Zo kunt u niet alleen toezicht houden op uw financiën, maar ook verkooporders, inkooporders, voorraadniveaus en meer beheren. Alles op één plek!

4. Geef prioriteit aan essentiële voorzieningen
Om er zeker van te zijn dat u de meeste waarde uit uw nieuwe systeem halt, moet u een lijst maken met de meest belangrijke functionaliteiten die opgenomen moeten worden. Dit is persoonlijk voor uw specifieke bedrijf van toepassingen, maar kan bijvoorbeeld onder andere het volgende zijn:

  • Real-time verwerking (geen dagboeken)
  • Audit trails
  • Volledig geïntegreerd kasboek
  • Geautomatiseerde of handmatige bankreconciliatie tools
  • Derde partij integraties

Het kan ook nuttig voor u zijn om afzonderlijke lijsten te creëren van ‘noodzakelijk’, ‘kan handig zijn’ en een lijst voor ‘niet nodig’.

5. Kies waar u wilt dat uw software wordt gehost
De beslissing over waar uw boekhoudsoftware gehost zal moeten worden hoort ook hoog op het prioriteiten lijstje te staan. De 3 algemene keuzes zijn:

  • Cloud computing - deze wordt benaderd via het internet
  • Desktop – geinstalleerd op uw computer
  • On-premise software - die draait op een lokale server op uw locatie

De Cloud wordt over het algemeen als de voorkeursoptie gezien. De belangrijkste voordelen van cloud computing is dat er geen initiele investeringskosten kosten is, heeft u overal en op elk moment toegang tot uw gegevens en kan er op elk moment omhoog of omlaag geschaald worden – afhankelijk van uw IT-behoeften.

6. Zorg ervoor dat u een hoog niveau van support ontvangt
Het selecteren en aankopen van de software is een belangrijke stap, maar het is slechts het begin van het proces. Het is ook belangrijk dat u en uw bedrijf de benodigde ondersteuning krijgt, of dat nu van consultant, een helpdesk, call logging of training komt. Er moet u ondersteuning worden geboden tijdens de oorspronkelijke planning, de implementatie van de software, maar ook tijdens de eerste periode van het gebruiken van de software en aansluitend erna in de daaropvolgende jaren. 

Categorie(n) Branche > Accountantskantoren, Branche > Financials, Branche > Groothandel, Industrie en Logistiek, Soort > Boekhoudsoftware
Bronvermelding Kerridge Commercial Systems
Internet URL http://www.kerridgecs.nl

Terug

Gerelateerde berichten

Wat is SaaS? [21-06-2016]

7 Tips om goede klantenservice te realiseren [06-02-2016]


13 december 2017
Seminar: elektronisch factureren in de praktijk
Aan de orde komt: overview elektronisch factureren, Europese standaard EN 16931, SCOBDO.eu: automatische conversie, elektronisch factureren en de originele factuur, elektronisch factureren en de overheid, elektronisch factureren internationaal met o.a. VAT compliance verplichtingen, PEPPOL netwerk, elektronisch factureren in de praktijk, robotic accounting en machine learning en elektronisch factureren en factuurscenario's.
Meer info en aanmelden...


CreAim

Informer software

KING

Timewriter

MUIS Software


Onerzoeksbureau GBNED