Softwarepakketten.nl

Bijdrage van Bloggers (blogs)

In 5 stappen naar data-analyse met management dashboards

Plaatsingsdatum 20-05-2016
Berichtdatum Mei 2016

Door Comandi

In 5 stappen naar data-analyse met management dashboards

Gebruik maken van big-data kan voor veel voordelen zorgen. Zo kan tijd & geld bespaard worden, ontstaan er nieuwe inzichten en zijn er kansen door vernieuwde analyses. Maar hoe kom je tot een data-analyse? Management dashboards kunnen hierbij helpen. Na het lezen van deze blog bent u klaar voor de toekomst!

Onze ervaring bij duizenden bedrijven die gebruik maken van management dashboards hebben ons inzicht gegeven in wat nodig is om tot een juiste analyse te komen. Het gebruik maken van de data kan pas na het doorlopen van deze 5 stappen.

1: Bronnen bepalen
Iedere gespecialiseerde software heeft een bron met data/informatie. Belangrijk is om te kijken of deze data belangrijk is voor het management. De financiële administratie is vrijwel onmisbaar, omdat hierdoor alle andere data afgemeten kan worden met de financiële feiten. Maar ook operationele databronnen bevatten interessante informatie, denk hierbij aan uren registratie, kassa-systemen, Google-analytics en CRM-systemen. Ook het weer is een belangrijke data-bron, omdat dit een grote invloed heeft op het gedrag van mensen en organisaties.

Een belangrijke toevoeging aan het bepalen van de juiste data-bron, met achterliggende data, is het feit dat dit stap voor stap moet gebeuren. Begin met de financiële administratie, doorloop stap 2 t/m 5 hieronder en bepaal vervolgens de tweede data-bron die ontsloten moet worden. Dit zorgt er voor dat de gebruiker niet verzuipt in data waarvan grotendeels geen meerwaarde heeft als stuurinformatie.

2: Data ontsluiten en samenbrengen (op 1 locatie)
Op het moment dat bekend is welke data uit welke data-bron ontsloten moet worden is het belangrijk om hier volgorde aan te geven d.m.v. prioriteit. Zoals aangegeven is de financiële administratie in 95% van de gevallen de eerste data-bron die ontsloten moet worden.

Het ontsluiten van de data-bronnen gaat uiteraard niet vanzelf. Online oplossingen zijn vaak het eenvoudigst te ontsluiten, maar ook lokale data-bronnen behoren te de mogelijkheden en bevatten zeer relevante informatie. Informeer vooraf hoeveel tijd en geld het kost om iedere data-bron te ontsluiten. Op die manier blijven ongewenste verassingen bespaart en kan er een tijdspad bepaald worden.

De leverancier van het management dashboard kan de data-bronnen ontsluiten en samenbrengen op één locatie. Dit is een belangrijke stap in het proces, voor het eerst komt essentiële informatie voor het management samen in één rapportage tool. De versnipperde data komt volautomatisch samen, met een vooraf aangegeven regelmaat. Denk hierbij aan iedere week, iedere dag of ieder uur, zonder handmatige verrichtingen en eindeloze Excel-sheets.

3: Het inrichten van het dashboard
Nadat de data ontsloten is en terecht is gekomen in het management dashboard is het tijd om het dashboard in te richten. De data een juiste plek geven in het dashboard kan op meerdere manieren. Om hier aan het begin goed in te investeren kan het in een later stadium veel werk besparen. Het splitsen van de omzet en kosten van de financiële data wordt, door gezonde enthousiasme in het begin, vaak uitgesteld. Zoals aangegeven kan het in een later stadium flink tegen vallen omdat reeds ingerichte rapportages een andere input kunnen krijgen op het moment dat bepaalde posten gewijzigd worden.

Het goed inrichten van de data kan tevens voor meer inzichten zorgen. De omzet en kosten op grootboek niveau splitsen en samenvoegen waar gewenst kan bijvoorbeeld tot vernieuwde inzichten leiden van tot op heden onbekende trends. Maar ook de bezoekers aantallen van vestigingen, de verkoopcijfers op medewerker-niveau i.p.v. alleen afdeling-niveau, etc. kunnen voordelen opleveren.

4: Rapporteren en visualiseren
De benodigde data (per bron) is ontsloten en heeft een plek gekregen in het dashboard. De volgende stap is het rapporteren en visualiseren van deze data. Kwalitatief goede management dashboards hebben standaard een visualisatie voor financiële en operationele data. Ook zijn standaard rapportages beschikbaar.

Eigen rapportages maken is een stap wat veel mogelijkheden biedt. Voorheen kostte dit veel tijd in Excel en was fout gevoelig. Met een volautomatisch management dashboard is het een kwestie van het eenmalig goed inrichten van de rapportages, zodat deze voortaan volautomatisch bijgewerkt kunnen worden met financiële en operationele data. Dit bespaart veel tijd met het maken van de rapportages. Tevens zijn de rapportages direct beschikbaar op het moment dat de oorspronkelijke data verwerkt is in de daarvoor bestemde software.

5: Trends herkennen & KPI’s bepalen
De leukste stap is natuurlijk de laatste. De data komt volautomatisch terecht in het management dashboard en wordt gerapporteerd en gevisualiseerd. Het inrichten van de juiste KPI’s (kritieke prestatie indicatoren of key performance indicators) kunnen houvast bieden voor de dagelijkse gang van zaken en trends uit het verleden kunnen herkend worden door de combinatie tussen financiële en operationele data. De fase van data-analyse is aangebroken, met de juiste kennis en advies is de organisatie klaar voor de toekomst!

Categorie(n) Branche > Accountantskantoren, Branche > Accountantskantoren > Software advies
Bronvermelding Comandi
Internet URL http://www.comandi.nl

Terug

Gerelateerde berichten

Managementinformatie in Excel of in een Online Dashboard? De 5 belangrijkste overwegingen op een rij [02-12-2015]


1 november 2017
ICT Accountancy Jaarcongres
Met als hoofdthema Blockchain (3 ervaren sprekers). Maar ook de waarde van Big data, overview IT-recht (met AVG), Cyber risico management, Realtime accounting, PSD2, Instant Payments, actuele ontwikkelingen en ICT Accountancy award.
Meer info en aanmelden...


CreAim

Informer software

KING

Timewriter

MUIS Software


Onerzoeksbureau GBNED