Softwarepakketten.nl

White papers

Consolidatie met spreadsheet versus consolidatiesoftware

Plaatsingsdatum 02-03-2016
Berichtdatum Februari 2016

Er komt een moment dat een spreadsheet niet meer geschikt is voor het consolidatieproces. Welke overwegingen spelen daarbij een rol?

Het doel van dit artikel is om u de nodige informatie aan te reiken om uw huidige situatie te evalueren en zo een onderbouwde beslissing te kunnen nemen.

Onze eerste aanbeveling bevindt zich op niveau van uw strategische visie. Men kan namelijk niet voorspellen wat er met een concern gebeurt in de toekomst: een verdubbeling van de consolidatiekring vanwege de acquisitie van een subgroep, nieuwe shareholders die een fast close vereisen, een verandering in consolidatieregels of de noodzaak om preciezere informatie op consolidatieniveau te verkrijgen.

Dit kan op elk moment gebeuren. Daarom is het sterk aan te raden om preventief de juiste managementtools te implementeren om zo te kunnen reageren op nieuwe, onverwachte en soms veeleisende situaties.

Vanuit het management gezien levert het implementeren van een goed passende tool de meeste voordelen op. Het gebruik van gespecialiseerde software zorgt ervoor dat minder tijd wordt besteed aan de consolidatie. Deze tijdwinst kan dan worden besteed aan de analyses en opmaak van rapporten, die een veel grotere toegevoegde waarde brengen voor de onderneming.

In onze opinie is Excel (of elke andere spreadsheettoepassing) een flexibele tool die passend kan zijn indien u voor de eerste keer een consolidatie uitvoert én het een groep met een simpele structuur betreft (één enkele munteenheid, constante consolidatiestructuur, slechts enkele entiteiten, geen minderheidsbelangen, …).

U leest er meer over in de whitepaper, waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen:

  1. Consolidatieregels;
  2. Wat is consolidatie?;
  3. Consolidatieberekingen in spreadsheets;
  4. Toewijzing van consolidatiemethodes;
  5. Minderheidsbelangen en omrekeningsverschillen;
  6. Het beheer van consolidatieboekingen;
  7. Updates;
  8. Varianten op de consolidatie;
  9. Het concept "stroom";
  10. Intragroepstransacties;
  11. De auditfase;
  12. Het verspreiden van kennis.

Download de complete white paper
Lees de complete white paper "Consolidatie met spreadsheet versus consolidatiesoftware" (PDF).

Categorie(n) Branche > Financials, Assuring (incl. certificeren en compliance), Branche > Accountantskantoren, Soort > Planning en control, Soort > Managementinformatie
Bronvermelding Ten Solutions
Internet URL http://www.tensolutions.nl

Terug

Gerelateerde berichten

Brandende vragen over plannen, budgetteren en forecasting [27-04-2016]

Slim sturen op kosten en resultaat bij Mooy Logistics [17-09-2014]

Doeltreffend financieel sturen op projecten, producten en markten [09-03-2014]

Dynamische controlling in de openbaar vervoer sector bij Arriva [09-03-2014]

Strategische controlling voor ontwikkeling en exploitatie van hotels [09-03-2014]


1 november 2017
ICT Accountancy Jaarcongres
Met als hoofdthema Blockchain (3 ervaren sprekers). Maar ook de waarde van Big data, overview IT-recht (met AVG), Cyber risico management, Realtime accounting, PSD2, Instant Payments, actuele ontwikkelingen en ICT Accountancy award.
Meer info en aanmelden...


CreAim

Informer software

KING

Timewriter

MUIS Software


Onerzoeksbureau GBNED