Softwarepakketten.nl

White papers

Aandachtspunten bij de overstap naar geautomatiseerde factuurverwerking

Plaatsingsdatum 21-10-2014
Berichtdatum 21 oktober 2014

Digitalisering is vandaag de dag een hot en actueel item. Ook in het bedrijfsleven speelt dit een steeds grotere rol. Zo is het digitaliseren van het proces van aankoop tot de uiteindelijke betaling van een inkoopfactuur - ofwel het purchase to pay proces - een onderwerp waar steeds meer bedrijven aandacht aan besteden. Door dit integrale proces te automatiseren zijn er legio voordelen te behalen. Waarvan de meest voor de hand liggende tijd- en kostenbesparing en meer controle zijn. Een belangrijk onderdeel van het purchase to pay proces is de digitale verwerking van de binnenkomende facturen.

Iedereen is het er inmiddels wel over eens dat digitaal en elektronisch factureren en het digitaal verwerken van deze facturen tijd- en kostenbesparend is. Er is echter nog een groot aantal bedrijven dat de overstap nog niet heeft gemaakt.

Het kiezen van een oplossing voor digitale factuurverwerking die bij de eisen en wensen van de organisatie past, is dan ook geen sinecure. Wanneer maak je de keuze om over te gaan op digitale factuurverwerking? Wat zijn de voordelen? Waar moet je zoal op letten en welke aspecten spelen een belangrijke rol in de keuze voor de juiste oplossing? Dit artikel geeft meer inzicht in het waarom van digitale factuurverwerking en biedt tevens een aantal handvatten voor het maken van de juiste keuze.

Wat vooraf gaat aan de keuze
Wanneer maken bedrijven de overstap naar digitale factuurverwerking? Er zijn een aantal aspecten die hier een belangrijke rol in spelen. Aspecten waar bijna iedere organisatie wel eens tegenaan loopt:

  • Facturen raken kwijt door de lange weg die zij door een organisatie heen moeten afleggen;
  • Er worden regelmatig fouten gemaakt doordat facturen handmatig verwerkt worden;
  • De verwerkingstijd is langer dan gewenst, omdat er (door verschillende personen) goedkeuring gegeven moet worden;
  • Facturen worden regelmatig te laat of soms zelfs niet betaald;
  • Facturen worden per ongeluk dubbel betaald;
  • Omdat de gegevens handmatig ingevoerd moeten worden in het financiële systeem, zijn er (te) veel medewerkers nodig voor het verwerken van de facturen en kost het verwerken (te) veel tijd;
  • Het opzoeken/terugzoeken van een factuur is een tijdrovende opgave dankzij het uitgebreide papieren archief en de vele ordners;
  • Het fysiek verspreiden en archiveren van facturen kost veel papier, wat belastend is voor het milieu;
  • Het bewaren en archiveren van alle facturen kost veel ruimte die efficiënter gebruikt kan worden.

Herkenbaar? Voor veel organisaties zijn bovenstaande problemen vaak nog de dagelijkse realiteit.

Lees de volledige white paper "Aandachtspunten bij de overstap naar geautomatiseerde factuurverwerking" (PDF)

Categorie(n) Soort > Boekhoudsoftware, Soort > (Elektronisch) factureren, Soort > Inkoop & Purchase to pay, Branche > Financials, Soort > Documentbeheer en dossierbeheer
Bronvermelding Easy Systems
Internet URL http://www.easysystems.nl

Terug

Gerelateerde berichten

Purchase to pay in het mkb: 5 aandachtspunten voor een succesvolle toepassing [30-07-2015]

De voor- en nadelen van digitale factuurverwerking in de cloud [28-02-2015]

Referentiecase Easy Systems en Hembrug Machine Tools: Snelheid factuurverwerking met 60% verhoogd [07-10-2014]


13 december 2017
Seminar: elektronisch factureren in de praktijk
Aan de orde komt: overview elektronisch factureren, Europese standaard EN 16931, SCOBDO.eu: automatische conversie, elektronisch factureren en de originele factuur, elektronisch factureren en de overheid, elektronisch factureren internationaal met o.a. VAT compliance verplichtingen, PEPPOL netwerk, elektronisch factureren in de praktijk, robotic accounting en machine learning en elektronisch factureren en factuurscenario's.
Meer info en aanmelden...


CreAim

Informer software

KING

Timewriter

MUIS Software


Onerzoeksbureau GBNED